Projektbeskrivning

Här följer en kort presentation av projektet. För mer information, se dokumentationen.

Projektet i ett nötskal

Projektet vi valde för kursen Programmeringsprojekt var KTH Game Awards spelprojekt. KTH Game Awards är en ny speltävling som annordnas av Excitera. Tävlingen går ut på att skapa ett demo av ett spel och det finns inga begränsningar om spelets utformning. Spelet kan vara allt från schack till en kopia av Unreal®.

Till tävlingen valde vi att göra ett futuristiskt och användardomänfokuserat äventyrsspel. Spelets huvudrollsinnehavare är roboten Zed-42, som också fått ge namn åt själva spelet.

Bakgrund

Vår tanke med genren “äventyrsspel“ var att bygga vidare på senare års utveckling mot mer grafikintensiva och interaktiva spel baserade på 3D-världar. I de här spelen kan man utforska en hel värld utan begränsningar.

Från början baserades äventyrsspel på ett gränssnitt med bara text. Spelen utvecklades och klassiker som Monkey Island, Leisure Suite Larry och King's Quest skapades. Alla använde fortfarande tangentbordskommandon för att gå, plocka upp och använda saker i världen, men nu hade de också försetts med en vy av hur världen såg ut via en bild. Bilderna var från början helt orörliga, men varefter speltillverkarna blev bättre och bättre kom animationer.

Det grundläggande draget i alla äventyrsspel genom tiderna är att de är pussel. Det gäller att ta sig från punkt A till punkt B och för att lyckas med det måste man prata med personer, hitta nycklar och öppna dörrar.

I början av 1990-talet byggdes programmet Wolfenstein 3D med ny banbrytande 3D-grafik. Spelaren kunde nu plötsligt gå omkring i världen, även om mycket återstod för att få helt fria världar. Wolfenstein klassas inte som ett äventyrsspel, eftersom det går ut på att skjuta ner motståndare (nazister i detta fall) och att hitta nycklar. Vanligtvis krävs mycket mer än att hämta nycklar för att klassificera ett spel som ett äventyrsspel.

I och med den nya vågen av grafikkort som kom i slutet av 1990-talet kom de efterlängtade 3D-versionerna av äventyrsspelen. Titlar som Grand Theft Auto och Rainbow Six brukar nämnas som exempel. Naturligtvis tog även de gamla speltillverkarna tillfället i akt och återupptog några av sina gamla speltitlar, behöll storyn, men byggde om spelmotorn.

Spelidén

I Zed-42 följer vi med den här trenden och skapar ett demo av ett futuristiskt äventyr. I spelet är du Zed-42, en robot som arbetar dag ut och dag in vid fabriksbandet. Du har på senare tid börjat fundera på hur det ser ut utanför fabriken, en tanke som väktes för bara någon kort tid sedan. Problemet är att det sitter en strömförsörjningskabel i din rygg och om den lossnar, då blir det inte så mycket mer funderande — överhuvudtaget.

Som om inte detta räcker upptäcker du att du ser dåligt på ena ögat. Du ropar på en gammal trött reparationsrobot som sitter i ena hörnet i fabriken. Han kommer fram och börjar titta på dig, inte alls intresserad av att hjälpa till egentligen.

Just då rusar det in stora robotar i salen. De börjar koppla ur dina kamraters kablar... Snart är det din tur.

Spelmotorn

Zed-42 kommer att bestå av ett antal smådelar, bland annat

En mer komplett beskrivning av projektet hittar du i den preliminära specifikationen.


© Copyright The Zed-42 Group 2003–2008.