Kursanalys för DSS, Datorsystemstrukturer, 6 poäng, ht96

Kursen ges för matematisk-datalogiska linjen åk 3, datalogiinriktningen, samt för datalogi fk I på fristående kurs

Kursdata

  • Kursen genomfördes v35-v45 ht96
  • Kursledare: Jonas Mölsä
  • Assistent: Richard Spångberg
  • fö: 6h/vecka
  • tö: 7h/vecka
  • antal elever: 40
  • Kurslitteratur: Tanenbaum, Structured Computer Organization
    och Kernighan & Ritchie, The C Programming Language
  • Klara med tenta: 33
  • Klara med lab: ~20

    Kursens mål:

    Eleverna ska kunna:
  • Förklara ord och begrepp inom datorark. och programkonstruktion
  • Beskriva och förklara (arkitekturrelaterat)
    - implementationer av enkla hårdvarusim, mikroprog, assemblatorer, länkare, cacher.
    - konsekvenser av val mellan olika implementationer
    - beroenden mellan komponenter i en arkitektur
    - likheter och skillnader mellan komponenter i en arkitektur
    - för- och nackdelar med olika implementationer
  • Värdera ovanstående
  • Programmera/implementera
    - enkla hårdvarusimulatorer för processorer (risc och cisc)
    - mikroprogram som interpreterar maskinkod
    - assemblatorer och länkare
    - systemprogram som utnyttjar de vanligaste systemanropen för filhantering och processhantering i UNIX.
  • Producera program av hög kvalitet med genomtänkt design, dokumentation och implementation

    Förändringar inför denna kursomgång:

  • Mindre jobb för eleverna
  • Mindre jobb för oss
  • Centrering på de viktiga momenten

    Sammanfattning:

  • Tung men bra.
  • Bra stämning och mkt intresserade elever.

    Undervisningen:

  • Bra: Genomgång och pres av programstandarderna
  • Ej bra: Sen labbåterlämning
    ^ Upp till DSS, startsida.
    Senast ändrad 1998-02-17 <svl-su@nada.kth.se>