Nada

^ Upp till kursens hemsida.

Objektorienterad programmering, analys och design i Java

Kursvecka 1, vecka 13

Preliminär plan för lektionerna

Måndag 27/3

  • Presentation av kursen
  • Introduktion till ObjektOrienterad programmering.
  • Repetition av grund-Java, det väsentligaste från grundkursen bl.a. klasser, objekt, datatyper, applet, application.
  • Introduktion till labmoment 1: Animering av Brownsk rörelse med hjälp av en färdig abstrakt klass för animering.
  • Utdelning av konton och passerkort.

Tisdag 28/3

  • Arv, klasshierarki
  • Grafiska komponenter, awt och lite om swing
  • Layoutmanagers
  • Interface
  • Introduktion till händelser och lyssnare, flera programexempel.
  • Typhierarkier, abstrakta klasser, dynamisk bindning och polymorfism.
  • Konstruktorer vid arv

Onsdag 29/3

  • Parameteröverföring vid metodanrop, speciellt parameter av referenstyp.
    Vad händer ?
  • Vad innebär egentligen static ?
  • MVC - Model View Controller, exempelskiss
  • Lite om labmoment 2, Rutspel
  • Klassen Object (inklusive clone, equals och toString)
  • Synlighet hos variabler och metoder
Vi hann hit, resten nedan flyttas till torsdagen.
  • Encapsulation, coupling, cohesion (inkapsling, koppling, sammanhållning)
  • Framework (ramverk)
  • Standardklasser för objektsamlingar: Collection och Map
  • Gränssnittet Comparable

Torsdag 30/3

  • Rest från onsdagen
  • Abstrakta datatyper
  • Exempel med Hashset
  • Att göra egna trådar med Thread eller Runnable (synkronisering och låsning går vi igenom nästa kursvecka)
  • Lyssnare, adapterklasser, anonyma klasser, inre klasser
  • Labmoment 3, Äventyrsspelet