2D1521
Kommunikation och information vt 2006
Kursöversikt
I denna kurs
introduceras och problematiseras centrala företeelser och begrepp
som är förbundna med kommunikation, information, representation
och medier. Kursen eftersträvar att förmedla en vid syn
på kommunikation både som produkt och som ett antal
kulturella verksamheter och processer. Syftet med kursen är
att introducera dessa synsätt och vad de har för fördelar
och begränsningar i relation till andra synsätt.
Kursen strävar
att gå utöver den vardagliga, intuitiva och 'självklara'
förståelsen av kommunikation i dess olika former. Överlag
uppmuntras ett kritiskt förhållningssätt i relation
till kommunikationsprocesser som vi på olika sätt deltar
i och tar del av i våra vardagsliv, och som vi arbetar med
i det moderna samhället.
Kursen har både
en teoretisk och praktisk inriktning vilket betyder att viss kunskap
om analysmetoder för kommunikations- och mediehändelser
kommer att introduceras, liksom presentation av verktyg som kan
användas för att kritiskt granska olika kommunikationsflöden
i vår samtid.
Kursen är
en del av kompetensinriktningarna Publiceringsteknik och Affärsutveckling
och medieteknik
Pedagogik
Hur går
undervisningen till? Vi räknar med att som regel träffas
två gånger i veckan (schema).
Ytterligare enstaka tillfällen utöver de schemalagda kan
tillkomma. Föreläsningarna är gemensamma för kompetensinriktningarna
Publiceringsteknik och Affärsutveckling och medieteknik (för lokaler,
se schema). Seminarierna äger rum enligt schema i lokalen 402Sim
(plan 4 i hus D). Seminarierna baseras huvudsakligen på små
uppgifter som du skall genomföra enskild eller ibland i mindre
grupper. Till varje sådant tillfälle där litteratur
finns angiven ska du alltid förbereda dig genom att läsa
de angivna texterna. Läs kritiskt, formulera frågor och
ta med dessa till undervisningstillfällena för diskussion.
Tänk på att detta är en typ av kurs och ett kunskapsområde
där det inte alltid går att säga vad som är
rätt och fel, eller vad som fungerar eller inte fungerar. Det
handlar i stället om tolkning och att fördjupa sin förmåga
att förstå och kritiskt granska kommunikativa händelser
och fenomen.
Undervisningen
har formen av föreläsningar omväxlande med diskussionsseminarier.
Som student bör man vara aktivt förberedd för varje
tillfälle genom inläsning på texterna samt sträva
efter att medverka i gemensamma diskussioner. Till seminarierna
ska man förutom att förbereda sig genom att läsa
angiven litteratur även genomföra den eller de uppgifter
som blivit förelagda.
Examination
Kursen förutsätter
obligatorisk och aktiv närvaro (80%) i all undervisning. Aktivt
deltagande i seminarier och diskussioner förutsätter kontinuerlig
inläsning av kurslitteraturen.
Frånvaro vid ett fåtal tillfällen kan kompenseras
med extrauppgifter enligt lärares anvisningar.
Kursen examineras
vidare genom de sammanlagt sex seminarieuppgifter
som ska genomföras till de olika seminarietillfällena
(se schema); i förekommande
fall ska uppgifterna även redovisas muntligt.
Utöver
detta examineras kursen genom skrivande och inlämning av två
mindre uppsatser.
Dels ska man skriva en review av ett kapitel i The Media Reader
(5 sidor), dels en beskrivning och analys av en kommunikations-
eller mediehändelse (5 sidor).
Det slutliga
betyget på kursen (3-5) utgör en sammanfattning av alla
ovanstående insatser.
Alla inlämningsuppgifter
(gäller review och beskrivning) ska vara kursledaren tillhanda senast
fredagen den 4/3 2005 i dennes postfack på plan 6, hus E.
|