2D1343 Datalogi för E

Resultat av kursutvärdering


    Nio frågor vill ha svar och en eller annan kommentar.


  1. Var kursen lätt eller svår?

    1. 4% (1 st) Mycket lätt.
    2. 28% (7 st) Lätt.
    3. 24% (6 st) Medel.
    4. 36% (9 st) Ganska svår.
    5. 8% (2 st) Mycket svår.

    Ev. kommentar om vad som gjorde kursen lätt eller svår:

    Märks att man har försprång när man kodat innan. (Lite tråkigt att det är beroendeframlallande att koda, så det blir inte mycket annat gjort.)
    ---
    programmerat förut
    ---
    Jag tycker att delar av kursen var otydliga väldigt ofta. (Jag hoppas att ni gillar mitt otydliga svar lika mycket som jag gillade otydligheten i många moment i kursen.)
    ---
    Jag har programerat förr men jag tror att folk som inte prgramerat innan hade det ganska svårt. Vahid är tyvärr inte speciellt pedagogisk, men jag är säker på att han kommer att bli väldigt bra om några år när han har lite erfarenhet av föreläsning.
    ---
    Jobbat som programmerare 3 år på ett företag innan jag började på KTH
    ---
    Har varken programmerat eller jobbat i Unix förut.. Gick kanske lite fort fram
    ---
    osammanhängande moch för stort fokus på syntax
    ---
    Programmerat förut
    ---
    Hade programmerat en del innan och är intresserad av ämnet.
    ---
    Vissa gånger saknades den röda tråden... kursen är förståelig, men allt har inte knutits ihop riktigt.


  2. Den sista föreläsningen (föreläsning 21) (repetitionsföreläsningen) innehåller en övergripande beskrivning av kursens teoretiska innehåll och kursens mål är att du ska kunna förstå och diskutera dessa begrepp på en ingenjörsmässig nivå. Hur stor del av målen anser du att du nått upp till?

    1. 0% (0 st) Har inte ens försökt förstå datalogi.
    2. 12% (3 st) Har förstått vissa delar.
    3. 32% (8 st) Har förstått ungefär hälften och kan tillföra vettiga saker vid diskussion ingenjörer emellan.
    4. 48% (12 st) Har förstått merparten/allt och kan leda en diskussion ingenjörer emellan.
    5. 4% (1 st) Kan ersätta en datalogiprofessor vid en internationell konferens.

    Ev. kommentar om hur målen kan göras tydligare eller vad som gjorde att målen klart framgick.

    Jag kan inte alla termer men jag förstår _alltid_ vad ett program gör och jag har inte problem med att felsöka eller göra egna program. Dock så ogillar jag att skolans datorer skiljer sig från min vid kompilering. Är inte poängen med java att det _alltid_ fungerar likadant i alla miljöer? :\
    ---
    De två övre kraven är lite svåra att nå ;) Så det blev visst att jag förstått ungefär hälften... Återigen den röda tråden...


  3. Vad tycker du om föreläsningsanteckningar, extentor och annat material på webbsidan?

    1. 20% (5 st) Mycket bra.
    2. 44% (11 st) Bra.
    3. 12% (3 st) Hyfsat.
    4. 12% (3 st) Mindre bra.
    5. 8% (2 st) Dåligt.
    6. 4% (1 st) Har inte använt det.

    Ev. kommentar om webbmaterialet (till exempel vilka delar som är bra eller hur sämre delar kan förbättras):

    Kunde varit bättre strukrurerat med en sidomeny, istllet för bara löptext på en lång sida..
    ---
    Hade inte skadat ifall ett rättstavningsprogram användes, men nu klyver jag hårstrån! :>
    ---
    Samma sak, lite mer erfarenhet så blir det full pott.
    ---
    behövdes verkligen
    ---
    Fick inte ut så mkt av föreläsningarna, kunde programmera innan så övningarna med PA gav mest.
    ---
    Koder som skrivits på förel har varit svåra att få tag på, och när man har hittat den så går den inte att kompilera och man hittar inte felet.


  4. Vad tycker du om kursboken av Weiss?

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 4% (1 st) Bra.
    3. 20% (5 st) Hyfsat.
    4. 20% (5 st) Mindre bra.
    5. 12% (3 st) Dåligt.
    6. 44% (11 st) Har inte använt den.

    Ev. kommentar om kursboken eller förslag på bättre bok:

    Öppnade den i början av kursen en gång. Sen har den bara stått som en stor kluns i bokhyllan. Hade ingen hjälp av boken under labbarna upptäckte jag snabbt, måste skriva koden från början själv för att få riktigt bra koll på det jag gör, vilket är kul!
    ---
    Helt onödigt köp, har öppnat den ett par gånger.
    ---
    Den var dålig p.g.a. att den var skriven av en person som fick betalt per ord eller dylikt, vilket gjorde att den ofta skrev 1000 gånger mer ord än vad som behövdes för att beskriva en simpel sak. Våga vägra amerikansk litteratur?
    ---
    Svår att förstår och sjukt dyr.
    ---
    använder den mest som ett (dyrt) bokstöd i bokhyllan, men det finns några intressanta delar i den.
    ---
    Är den verkligen avpassad för kursen? Skriv en egen bok för kursen!


  5. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett?

    1. 12% (3 st) Mycket bra.
    2. 20% (5 st) Bra.
    3. 20% (5 st) Acceptabelt.
    4. 16% (4 st) Mindre bra.
    5. 28% (7 st) Dåligt.
    6. 4% (1 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar om föreläsningarna (till exempel vad läraren gjorde bra eller dåligt och hur han kan förbättras):

    Det skulle vara väldigt bra med animationer om hur olika sorteringsalgoritmer fungerar(hittade några på java.sun av misstag under letande efter annat*), det tar väldigt mycket tid att förklara(något som iallafall jag förstår direkt).
    *Det va ett par java applets som skulle sortera sttäck av olika längd enligt olika sorteringsalgoritmer, bubble, bidirectional bubble och fast sort(om jag inte minns fel). Sen gick det ett annat sträck över dom andra sträcken som skulle sorteras och flyttde på det sträck som den ville ha... stark rekommendation till att ha sånna animationer på mycket, och slänga upp dom på siten.

    ---
    Försök vara bättre förberedd, det var lite väl mycket fel nästan varenda förelösning. I alla fall i början av kursen så svarade du alldeles för utförligt på alla frågor, t.o.m. på frågor där den som frågade bara var ute efter ett ja eller nej, blev det lätt utläggningar på en kvart. Mao, håll planeringen, hellre att du hinner gå igenom allt och man inte riktigt förstår allt, än att man aldrig har sett det som gås igenom i slutet av föreläsningen. Slutet är ju oftast vikigast och mest avancerat...
    ---
    Försök till bra pedagogik med konkreta exempel, men Vahid har tyvärr en tendens till att krångla till den enklaste saken.
    Fastna inte på småsaker! T.ex. ägnades allt för många föreläsningar till binära sökträd, BFS och DFS vilket har resulterat i mindre tid på andra delar av kursen.
    Datum för inlämning av labbarna bör inte skjutas på! Framförallt inte bara för att det är få personer som klarat labbarna. Det är inte rätt gentemot övriga studenter.

    ---
    Det var givande för folk som _aldrig_ har sett en dator.
    ---
    Engagerad föreläsare men svårt att hänga med.. kanske ett svårt ämne att föreläsa i & att lära ut..?
    ---
    Läraren var dåligt förberred, föreläsningarna kom inte igång kvart över, läraren tog upp onödiga diskussioner med elever som han borde han hänvisat till övningarna. De exempel som ibland togs upp var alldeles för stora och tog väldigt lång tid att förklara. När någon frågar ta då istället ett litet snabbt exempel.
    ---
    Lite dålig tidsplanering ibland.
    ---
    nil


  6. Vilken övningsassistent har du hittills varit hos mest?

    1. 32% (8 st) Vahid Mosavat
    2. 36% (9 st) Per-Anders Staav
    3. 24% (6 st) Jolanta Jensen
    4. 8% (2 st) Carl Christian Löfroth Christensen

  7. Vad tycker du om övningarna pedagogiskt sett? (Talar och skriver läraren tydligt? Går läraren igenom övningsexemplen begripligt? Är kontakten lärare/studenter bra?)

    1. 32% (8 st) Mycket bra.
    2. 20% (5 st) Bra.
    3. 20% (5 st) Acceptabelt.
    4. 4% (1 st) Mindre bra.
    5. 12% (3 st) Dåligt.
    6. 12% (3 st) Har inte deltagit.

  8. Vad tycker du om utdelade material på övningar och tillgång till övningsmaterial från webben har funkat.

    1. 36% (9 st) Mycket bra.
    2. 24% (6 st) Bra.
    3. 16% (4 st) Acceptabelt.
    4. 16% (4 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 4% (1 st) Mycket dålig

    Ev. kommentar om övningar och övningsmaterialet (till exempel på vilket sätt övningsmaterialet har varit bra eller dålig):

    Stort till PA för hans oerhört bra övningar, dom är helt enkelt bäst(no offense ni andra :-) )
    ---
    inte deltagit
    ---
    PA skriver INTE särskilt snyggt. Men han kan sina grejer och är bra på att förmedla den kunskapen, även om man inte förstår vad han skriver...
    ---
    Per-Anders sammanfattningar är ett utmärkt komplement till föreläsningarna, där han poängterat vad som är viktigt, och även en hel del bra exempel under övningarna.
    ---
    nil


  9. Ytterligare kommentarer om kursen, förslag på förbättringar etc.:

    Bättre labbpek. Dom är lite svåra att förstå, man måste fundera ett tag på vad som egentligen ska kodas.
    ---
    Innan kursen började, fick man förklart att den skulle utgå ifrån att man inte kunde speciellt mycket om värken programmering eller datorer, vad jag minns från informationen (och det minns jag väl), sa man att man iprincip utgår ifrån att eleverna knappt sett en dator förr , det tog jag iof inte så allvarligt, men när kursen sedan började, var det verkligen inte på nybörjar nivå , och med tanke på den mängd andra kurser och pluggande man hade så var det inte lättare att hänga med i det höga tempot... det är en sak att kursen inte riktar sig till nybörjare och det accepterar jag , men då ska man INTE(!) gå ut på informationer och faktiskt säga uttryckligen att kursen gör det ! hade man instället gått ut och sagt att kursen kräver viss datorvana och lite erfarenhet av programmering , ja då hade de som inte kunnat haften en chans att, innan kurs-start kunnat lägga ner lite mer tid på att förbereda sig.
    ---
    Tydligare budskap och mer laborationer. Jag tycker att man lär sig mer ifall man får programera saker själv. J-uppgiften har varit en jättebra sak att göra.
    ---
    det vore bra med en ren programeringkurs först för att senare läsa en separat datalogikurs.
    ---
    Öppna sinnena mer för att det finns fler än 1 lösning på problem. Mitt enda bekymmer i kursen är att visa att jag efter 10 års programmerande, samt 3 av dessa på Nexus försöka visa att jag förstår och är mycket väl insatt i algoritmtänkande mm. Om eleven står på sig och anser att det finns fler än en lösning/formulering/tanke mm mm. Så avfärda inte utan disskution.

    ---
    dåligt att vi aldrig han klart med dom saker vi skulle på föreläsningarna bara för att vi fastanade vid frågor som vi elever kanske kunde lärt oss hemma.
    ---
    Vahid skall nästa år vara bättre förberedd till föreläsningarna, ge korta svar på frågor så att de inte flyter ut i kanske 10 minuters förklaringar, komma lite tidigare och köra igång med föreläsningen kvart över. Ofta så blir du osäker på vad som är rätt när du går igenom föreläsningarna vilket tappar förtroendet hos dem som lyssnar. Se till att du inte ändrar alldeles för mycket på bonusdatumen. Det blir bara jobbigt och känns fel att de hela tiden ändras. Spika fast ett datum som sedan gäller. Är det bara 10 % som hunnit blivit godkännda så får det vara så.

    Annars tycker jag Vahid har haft rätt inställning. Han har varit positiv till allting och föreläsninarna har varit roliga. Mycket stort plus till vissa delar som man aldrig glömmer som ballongerna, vattenhinkarna osv... Förstår också att det säkert inte är alldeles lätt första året att föreläsa. Jag tror du kan bli en väldigt bra föreläsare med lite tid!

    Lycka till nästa år!

    ---
    Den värsta var med tentan. att ändra sättet på tentan var dåligt. hoppas att ni ändrar på det sättet.
    ---
    nil


vahid@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.