2D1343 Datalogi för E1

Resultat av kursutvärdering


    Sju frågor vill ha svar och en eller annan kommentar.


  1. Var kursen lätt eller svår?

    1. 8% (4 st) Mycket lätt.
    2. 21% (11 st) Lätt.
    3. 53% (28 st) Medel.
    4. 13% (7 st) Ganska svår.
    5. 6% (3 st) Mycket svår.


  2. Vad tycker du om föreläsningsanteckningar, extentor och annat material på webbsidan?

    1. 38% (20 st) Mycket bra.
    2. 38% (20 st) Bra.
    3. 19% (10 st) Hyfsat.
    4. 4% (2 st) Mindre bra.
    5. 2% (1 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte använt det.

    Ev. kommentar om webbmaterialet:

    Kanon att man kan skriva ut anteckningarna i förväg och gå igenom dem. Då kan man lätt följa med under föreläsningen
    ---
    skulle ha varit bra med sidreferenser till båda bökerna
    ---
    föreläsningsanteckningarna är lika outvecklade som labanvisningarna, och ger mig ingenting.
    ---
    Det mesta av kursen finns på nätet och det är lättläst och lätt tillgängligt.... Fler kurser med föreläsnings anteckningar klara där man kan kommentera och koncentrera sig på vad föreläsaren själv säger...
    ---
    Ett stort PLUS för övningsanteckningarna från Per-Anders Staav och Erik Forslin.
    ---
    Bra att kunna skriva ut föreläsningsanteckningarna innan föreläsningen och då kunna koncentrera sig på vad som går igenom istället för att behöva dela koncentrationen på att både förstå och skriva samtidigt.
    ---
    Lite för ludddigt skrivet ibland. Det skall klart framgå vad man skall göra i labbarna.
    ---
    Referenserna till boken var fel, och fixades inte förrän ganska långt in i kursen. Ibland var kodexemplena helt upp och ner.
    ---
    Mycket och bra, lite rörigt
    ---
    Vore bra med lite sammanstallningar till exempelt pa tidskomplexitet m.m. Mer programmeringsteknisk info vore bra ocksa.
    ---
    Bättre struktur!! Dvs dela in annteckningarna i en del datalogi (För att förklara teorin) och en del programering. Vissa saker är dåligt förklarade tex bästaförstsökning
    ---
    Jättebra att föreläsningsanteckningar finns på nätet så det går att läsa på inför varje föräläsning. Det lär man sig väldigt mycket på!
    ---
    Bilder saknas!!!
    Annars väldigt bra och pedagogiska. Bäst hitentills.
    dessutom lätta att skiva ut.

    ---
    Väldigt överskådligt och rikligt med exempel och förklarningar(föreläsningsanteckningarna).
    ---
    Mycket bra material, lättöverskådligt och pedagogiskt
    upplagt. Vissa brutna länkar dock.

    ---
    Föreläsningsanteckningarna var verkligen guld till tentan!
    ---
    Webbmaterialet var mycket bra, speciellt som ens egna antekningar inte alltid är läsliga....
    ---
    Kanske lite mer tips om tillämpning av materialet.
    ---
    Otroligt bra!! Man klarar kursen med hjälp av det!! 10 ggr bättre än boken.
    ---
    det är inte alltid komplett


  3. Vad tycker du om den nya kursboken av Weiss?

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 13% (7 st) Bra.
    3. 32% (17 st) Hyfsat.
    4. 15% (8 st) Mindre bra.
    5. 8% (4 st) Dåligt.
    6. 30% (16 st) Har inte använt den.

    Ev. kommentar om kursboken:

    Jag hade gamla kursboken och inte den nya så om den nya vet jag inget.
    ---
    Har i stort sett inget med datalogi att göra, och är dessutom omöjlig att hitta relevant information i.
    ---
    Man hittar vad man söker i den
    ---
    Hade inte egentligen tänkt köpa den, men när jag såg att man fick ha den till tentan gick jag och köpte den direkt. Och jag fick en stor positiv överraskning. Jag tycker att den är pedagogiskt upplagd och jag tror att jag kommer ha mycket användning av den även efter kursen.
    ---
    Saknade förkunskaper i programmering, använt lite av boken till labbarna men i övrigt var den mer än 2kilos tegelsten med hieroglyfer för 800 spänn.
    ---
    Dyr
    ---
    På tok för dyr för att användas så lite. Hade varit bättre att lägga upp de tre-fyra kodsnuttar man behövde på internet.
    ---
    Köpte den gamla begagnad, blir billigare så
    ---
    Tycker att det vid vissa tillfällen har varit svårt att hitta vettig kod, weiss skriver ibland lite klurigt. Har inte haft så stor anv för boken då föreläsningsanteckningarna har varit bra.
    ---
    Det lilla jag använt den boken var 1-2 sidor till lab5 och 6. Att vi uppmanas att köpa en bok för 750:- som man läser max 5 sidor tycker jag är skandalöst!
    ---
    Köpte inte boken, använde föreläsningsantekningarna i stället
    ---
    Gärna en bok på svenska
    ---
    Har köpt den, dock knappt använt den. Snappat upp det mesta(allt) från föreläsningarna och kurshemsidan.
    ---
    svårt att hitta/slå upp någonting man undrar över. ni kanske bör hitta en minde omfattande bok.
    ---
    Säljes. Oanvänd kursbok av Weiss! Skulle hellre velat haft en mer javaprogramerings inriktad bok
    ---
    Det kändes och känns som om det material som finns på webben täcker in hela kursen.
    ---
    helt komplett supertotalt onödig!!
    ---
    Hade faktiskt gamla upplagan, vet inte vad du menar med "nya", är det någon skillnad på dem?
    ---
    Svår att få någon överblck i den. Använde överhuvud taget inte den i kursen förutom i ett problem på tentan.
    ---
    ojoj årets dyraste papperspress
    ---
    inte alltid så enkelt att följa anvisningar från boken vid
    kodningen


  4. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett?

    1. 30% (16 st) Mycket bra.
    2. 49% (26 st) Bra.
    3. 17% (9 st) Acceptabelt.
    4. 2% (1 st) Mindre bra.
    5. 2% (1 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar om föreläsningarna:

    Bra, fast programmeringen på datorn framme vid kateden (?) drar ner betyget.
    ---
    För lite kommentarer på tavlan, annars väldigt bra!
    ---
    Mycket bra föreläsningar, stor och tydlig text pedagogiska experiment, roligt berättat material.
    ---
    Anledningen till att jag inte ger högre betyg här är att jag inte lärde mig så mycket nytt under föreläsningarna. Men det kan nog bero på att jag har hållt på med programmering ganska mycket tidigare.
    ---
    Bra, men i början hade man inte en suck om man inte läst prog. innan, synd.
    ---
    Alla förstår nog varken de vill det eller ej...
    ---
    Mycket bra att du hela tiden kört jämförelser med verkliga livet, typ bilen vid metodanropp.
    Plus i kanten för suddningen på tavlan (matteinst. är riktigt dålig på det:-)

    ---
    Jag tycker att Erik är en mycket bra föräläsare. Han varvar teori med förevisningar och andra exempel. Han gör också liknelser med saker ur "verkliga" livet för att alla ska få en förståelse för vad vi sysslar med.
    ---
    Man lär sig väldigt mycket och det är lätt att "hänga med", fastän föreläsningarna är roliga! (konstigt va?)
    ---
    Bra. Intresseskapande.
    ---
    Lite svårt i början när man inte kunde ett dyfft Java, men labbarna gjorde att förståelsen ökade snabbt!!
    ---
    Enkelt å förståligt!


  5. Vilken övningsassistent har du hittills varit hos mest?

    1. 21% (11 st) Per-Anders.
    2. 11% (6 st) Jonas.
    3. 17% (9 st) Johan.
    4. 42% (22 st) Erik.

  6. Vad tycker du om övningarna pedagogiskt sett? (Talar och skriver läraren tydligt? Går läraren igenom övningsexemplen begripligt? Är kontakten lärare/studenter bra?)

    1. 28% (15 st) Mycket bra.
    2. 51% (27 st) Bra.
    3. 13% (7 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 8% (4 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar om övningarna:

    Helt OK!
    ---
    jonas går igenom lugnt och metodiskt skriver tydligt
    Per-Anders skriver lite slarvigt på tavlan men är
    väldigt bra, plus i kanten att han uppdaterar
    övn på internet

    ---
    Vet inte vad assistenten heter, brunt hår, glasögon, tror att han heter Erik. Han var i alla fall jättebra, precis som övningarna i sin helhet.
    ---
    PA's övningar har varit bra, han har också följt upp sina övningar med att lägga ut anteckningar från övningen på nätet... Enda som man kan klaga på är att han kan skriva tydligare på tavlan... Allt som allt har övningarna varit bra!!
    ---
    Jag började gå på övningarna efter jul och jag upplevde Eriks övning som väldigt bra då fick amn verkliga lära sig hur t.ex. en prio-kö fungerade osv..
    däremot så tycker jag att övningarna kunde delas upp så man vet om det är en "java-övning" el. "datalogi-övning". så kan man själv välja vilka man vill gå på..

    ---
    Nice guy!!
    ---
    Måste lära sig att skriva läsligt
    ---
    Övningar där man själv är aktiv i övandet ger mycket mer än de övningar där man bara skrev av källkod från tavlan.


  7. Om du haft möjlighet att tenta, vad tyckte du om tentan ?

    1. 4% (2 st) Mycket bra.
    2. 15% (8 st) Bra.
    3. 9% (5 st) Hyfsat.
    4. 2% (1 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Tentade inte.
    7. 58% (31 st) Ordinarietentan har inte gått än.


    Ev. synpunkter på tentan:

    jag hoppas det är slut på frågor som tex
    para ihop rätt namn med rätt sak archimedes-badkar..
    har väl inte så mkt med datalogi att göra

    ---
    Mycket lätt ;)
    ---
    Den kanske var i lättaste laget
    ---
    Jag återkommer när rättningen är klar... :)
    ---
    mer specificerade frågor, fast det kanske är svårt utan att de blir ledande.....
    ---
    Frågorna var lite svårtolkade
    ---
    det borde inte spela någon roll vid rättningen men då jag aldrig har åkt
    gottland runt kände jag att jag hade ett handikapp
    - men om det rättas rätt skall det förstås inte spela
    någon roll


  8. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Kul kurs, intressant. Skönt med en kurs där det inte bara är en massa att räkna...
    ---
    Vissa övningsassistenter har inte lagt upp en genväg från kurshemsidan till deras hemsida med det vi gick igenom på övningen.
    ---
    Rolig och interesant!
    ---
    jättebra kurshemsida
    ---
    Bra faktiskt, kräver övning på logiskt tänkande. Att kursen fokuserar på helheten och inte detaljerna är också hur bra som helst.
    ---
    Mycket interessant och rolig kurs... Kommer defenitivt söka fler kurser på NADA!!
    ---
    Det var väl oseriöst namn på labb 7
    "fan till gud". Med tanke på att det namnet
    kan sticka i ögonen.

    ---
    omänsklig miljö i labbsalarna, dålig luft, dåligt ljus, dåliga skärmar etc etc. Borde varit mer assistenter även om de flesta gjorde ett bra jobb. 2 av assarna hade dock ibland en arrogans och överlägsenhet jag klarat mig utan.
    ---
    Kul om man kunde gämföra olika fråk för att se vad dem är bra på.
    ---
    Kursen verkar lite för lätt, men har inte gjort tentan än. Kanske kunde det ha varit fler labbar.
    ---
    Lab assarna tycker jag kunde vara mer hjälp-samma inte bara säga: Det här ska ni ju kunna! Allt är inte så självklart när man aldrig har programmerat förut. Det där med att om man hade programmerat en videospelare så kunde man programmera java. Det tycker jag inte det stämmer!
    ---
    Jag tycker att kursen är mkt intressant, dels är jag intresserad av programmering, men framförallt så var det väldigt intressant med själva datalogi-biten, effektiva sök- och sorteringsmetoder.
    ---
    Mycket bra, det enda jag saknar är en sammanställning på olika sökmetoder men lite får man kanske göra själv.

    Weben är ett klart föredömme för andra institutioner!

    ---
    Föreläsningarna är bland de roligaste på kth hittills, vilket gör att man är mer uppmärksam(läs: vaken). Jag skulle dock vilja ha sett mer renodlat "algoritm och datastruktur"-snack på övningarna, man trasslar lätt in sig i massa kod och missar i vissa fall poängen. Mer pseudokod på övningarna kanske och låta javan köras på labbarna.
    ---
    Bra kurs!
    ---
    ganska svåra labbar. man kan inte heller lätt "läsa sig till" det man inte förstår, utan måste fråga assistenterna, därför tycker jag att det behövs fler labbtillfällen eller fler assistenter. men annars är assistenterna bra på att förklara så att man förstår!!
    ---
    Väldigt rolig, känns lite tråkigt att den är över (även fast den ju faktiskt inte är det...)
    ---
    Kursen i sin helhet tyckte jag var bra.
    ---
    ibland när man sitter med javan funkar den inte som den skall, t.ex.
    funkade det inte att göra söner, då startordet ändrades i en fil som
    hämtas in i en kö, då frågar man sig om det här
    verkligen går i realtid (jag var med på tiden då man
    stansade och på natten körte in filerna, för resten skedde
    väl utvecklingen lite peu en peu, men vi har väl med ett
    realtidssystem att göra?


efo@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.